De VakMerk methode
Samenhang en resultaat met een doordachte marketingstrategie
Een strategie in 7 stappen
Van doel tot jaarplan
Strategische doelen
Een goede marketingstrategie begint bij het lange termijn doel dat vervolgens concreet vertaald wordt in meetbare indicatoren m.b.t. leads, klanten en cross- & upselling. Maar ook in minder tastbare doelen als naamsbekendheid, imago en marktpositionering. En vervolgens naar onderliggende doelstellingen voor de diverse marketingkanalen.
Merkidentiteit
De verbinding die je maakt met jouw merk is veel sterker als mensen geloven in ‘waarom’ je doet ‘wat’ je doet. De kern van een goede merkidentiteit bevat daarom een merkdroom, een merkbelofte en kernwaarden. Op een manier die iedereen in je bedrijf helpt om de merkidentiteit eenduidig uit te stralen.
Doelgroep
Hoe beter je de doelgroep voor je producten en diensten – en de arbeidsmarkt – in beeld hebt, hoe gerichter je die kunt benaderen. Met de juiste boodschap via het juiste marketingkanaal. Dit doe je door marktsegmenten te definiëren en persona’s uit te werken: een veralgemeniseerde karakterisering van een bepaalde rol of persoon.
Customer journey
De customer of employee journey is de reis die een bedrijf of persoon aflegt vanaf het ontstaan van de eerste interesse via oriëntatie en besluitvorming naar uiteindelijk het worden van een loyale klant of medewerkers. De boodschap die je wilt overbrengen verandert gedurende die reis. Door journey’s uit te werken kom je erachter welke verhalen je moet vertellen in iedere fase en welke content daarbij past.
Marketingmix
De merkidentiteit, de persona’s en de customer en employee journey’s leggen de basis voor de marketingmix: voor alle content uit de customer journey worden concrete keuzes gemaakt voor vorm en inhoud. Voor ieder stuk content wordt aangegeven welke marketingkanalen het meest geschikt zijn voor de verspreiding van die content en bij welke fase(s) in de journey die content thuishoort.
Conversiestrategie
Een goede marketingmix bevat de juiste verhouding tussen vrij beschikbare content en content die moet leiden tot conversie (het achterlaten van gegevens). De conversiestrategie beschrijft de samenhang tussen de content, de manier waarop conversie bereikt wordt en hoe de opvolging (nurturing) van leads en kandidaten plaatsvindt.
Jaarplan
In het jaarplan staat concreet welke activiteiten uit de marketingmix het komende jaar uitgevoerd worden. Het plan zorgt voor samenhang en overzicht. Hierbij worden keuzes gemaakt uit de marketingmix die passen binnen de beschikbare tijd en het budget. Het plan beschrijft alle eenmalige activiteiten, de contentcreatie en alle (online) campagnes.
Strategische doelen
Een goede marketingstrategie begint bij het lange termijn doel dat vervolgens concreet vertaald wordt in meetbare indicatoren m.b.t. leads, klanten en cross- & upselling. Maar ook in minder tastbare doelen als naamsbekendheid, imago en marktpositionering. En vervolgens naar onderliggende doelstellingen voor de diverse marketingkanalen.
Merkidentiteit
De verbinding die je maakt met jouw merk is veel sterker als mensen geloven in ‘waarom’ je doet ‘wat’ je doet. De kern van een goede merkidentiteit bevat daarom een merkdroom, een merkbelofte en kernwaarden. Op een manier die iedereen in je bedrijf helpt om de merkidentiteit eenduidig uit te stralen.
Doelgroep
Hoe beter je de doelgroep voor je producten en diensten – en de arbeidsmarkt – in beeld hebt, hoe gerichter je die kunt benaderen. Met de juiste boodschap via het juiste marketingkanaal. Dit doe je door marktsegmenten te definiëren en persona’s uit te werken: een veralgemeniseerde karakterisering van een bepaalde rol of persoon.
Customer journey
De customer of employee journey is de reis die een bedrijf of persoon aflegt vanaf het ontstaan van de eerste interesse via oriëntatie en besluitvorming naar uiteindelijk het worden van een loyale klant of medewerkers. De boodschap die je wilt overbrengen verandert gedurende die reis. Door journey’s uit te werken kom je erachter welke verhalen je moet vertellen in iedere fase en welke content daarbij past.
Marketingmix
De merkidentiteit, de persona’s en de customer en employee journey’s leggen de basis voor de marketingmix: voor alle content uit de customer journey worden concrete keuzes gemaakt voor vorm en inhoud. Voor ieder stuk content wordt aangegeven welke marketingkanalen het meest geschikt zijn voor de verspreiding van die content en bij welke fase(s) in de journey die content thuishoort.
Conversiestrategie
Een goede marketingmix bevat de juiste verhouding tussen vrij beschikbare content en content die moet leiden tot conversie (het achterlaten van gegevens). De conversiestrategie beschrijft de samenhang tussen de content, de manier waarop conversie bereikt wordt en hoe de opvolging (nurturing) van leads en kandidaten plaatsvindt.
Jaarplan
In het jaarplan staat concreet welke activiteiten uit de marketingmix het komende jaar uitgevoerd worden. Het plan zorgt voor samenhang en overzicht. Hierbij worden keuzes gemaakt uit de marketingmix die passen binnen de beschikbare tijd en het budget. Het plan beschrijft alle eenmalige activiteiten, de contentcreatie en alle (online) campagnes.
Bouwen aan een sterk merk
Drie onmisbare pijlers voor een succesvolle B2B marketingstrategie
Lees meerDennis Mensink
Directeur
Onmisbare strategie
Uitdenken hoe marketing je gaat helpen om je doelstellingen te bereiken, kan best complex zijn voor een B2B-onderneming. Je moet veel keuzes maken: type content, inhoud van die content, welke marketingkanalen je inzet… En dan moet je ook nog nadenken hoe je het complexe verhaal rondom je producten en diensten goed vertelt. En dat moet ook nog passen binnen tijd en budget. Een gestructureerde methode om je marketingstrategie uit te denken is dan echt onmisbaar, en voorkomt dat je steeds met losse flodders aan het schieten bent.
Waardeketen
Bij een marketingplan denk je vooral aan leadgeneratie en nieuwe medewerkers. En dat is ook een belangrijk onderdeel van een strategie. Maar die strategie gaat je ook helpen om op te schuiven in de waardeketen en bedrijven en de arbeidsmarkt te laten zien wat je écht te bieden hebt. Door prospects en kandidaten eerder te bereiken tijdens hun customer journey, kun je je veel meer als een thought leader onderscheiden en met je klant meedenken.